Verdieping

Is de toekomst van e-commerce alweer het verleden?

5 november 2018

author:

Is de toekomst van e-commerce alweer het verleden?

E-commerce weegt op het milieu, gratis leveringen kosten toch een prijs, het model is niet vol te houden,… De argumenten tegen ‘het winkelen van de toekomst’ zijn legio. Zijn de vele fysieke winkels die Amazon nu opent een toegeving aan de kritiek, of hebben ze een dieper inzicht dat we simpelweg nog niet inzien?

Niet is gratis, helaas. Voor elke bestelling boven 20 euro bij pakweg Coolblue of bol.com krijg je een ‘gratis’ levering, maar die levering betalen we natuurlijk terug in een grote ecologische voetafdruk, een toegenomen werkdruk bij de webshopmedewerkers en een stijgende prijsdruk bij de toeleveranciers die moeten snoeien in hun marges. De prijsoorlogen waar we als consument maar wat graag ons voordeel uit halen, beperken natuurlijk ook de winstmarges van de webshops zelf, die hun uiterste best moeten doen om te innoveren als ze het de moeite waard willen (blijven) maken.

Het is daarom dat Amazon experimenteert met leveringsmogelijkheden – van onbemande drones (met parachutes voor de pakjes) tot speciale brievenbussen – en zoekt naar nieuwe buisinessmodellen. Het is daarom dat het steeds meer fysieke winkelpunten wil openen. Onbemande winkelpunten weliswaar, waar je aankopen worden geregistreerd met behulp van slimme camera’s, maar niettemin is het een trend die onintuïtief lijkt in een wereld waarin we net van die fysieke winkelervaring weg evolueren.

Het is van moeten

In een interessante analyse van de winkelstrategie van Amazon, merkt Nick Statt (link onderaan) terecht op dat de gigant evolueert van een ‘wij-verkopen-alles’-strategie naar een ‘wij-doen-alles’-filosofie. Hoewel het bedrijf (voornamelijk in de States, maar ook bij ons) de plak lijkt te zwaaien in de wereld van e-commerce, weet het nog steeds niet iedereen aan te zetten tot online aankopen. (‘Slechts’ 10% van alle aankopen in de VS gebeuren online.)

Om te kunnen blijven groeien, en de concurrentie de baas te blijven – stilstaan is achteruitgaan – moeten ze nieuwe markten aanboren en businessmodellen uitvinden. Geheel techreusgewijs doen ze dat in dit geval dus met hyperintelligente supermarkten waar ze klanten op een makkelijke manier vooruithelpen en tegelijk zieltjes winnen. Ze vergroten hun merkbekendheid en winnen het vertrouwen van de consument in hun diensten. De stap naar de volledige e-commerce-ervaring is dan een veel kleinere.

Om af te sluiten: dezer dagen hoor je redelijk wat nieuws over Amazons innoverende idee om zijn klanten te laten kiezen op welke dag ze een pakje willen laten leveren. Een geweldig idee natuurlijk, maar niet zo wereldschokkend als ze ons willen doen geloven. De Belgische en Nederlandse shops doen het immers al een tijdje.

Het originele artikel van Nick Statt voor The Verge, en een volledigere kijk in de groeistrategie van e-commercegigant Amazon, lees je hier.

Jens leeft op koffie en content, afhankelijk van wat hij het makkelijkst kan vinden. Overdag vertelt hij verhalen bij Phished, ’s avonds verliest hij zich in boeken, Netflix en de wondere wereld van progressieve muziek waar de normale mens nerveus van wordt. 's Nachts verwoest hij zijn Switch na een zoveelste ragequit omdat Football Manager moeilijk doet.
Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *