Overig

Tussen influencers, journalisten en PR-mensen: mijn eerste perstrip

23 november 2018

author:

Tussen influencers, journalisten en PR-mensen: mijn eerste perstrip

Als student en beginnend blogger heb ik nog niet veel ervaring met perstrips of productvoorstellingen. Mijn enthousiasme was logischerwijs groot toen mijn lieve lieve schoonbroer Jens me appte dat ik de nieuwste smartwatch van Fossil mocht gaan bekijken én nog beter, testen. Een eerste keer, dat gaat gepaard met stress, geklungel en is voorbij voor je het beseft. Vandaag vertel ik je over mijn perstripontmaagding.

Ik werd onmiddellijk voor de leeuwen gegooid: een evenement, diner met entertainment en een overnachting. Dit allemaal in Amsterdam, na het centrum van de wereld (Antwerpen) mijn favoriete Europese stad. Na het uitwisselen van wat informatie met de mensen van Fossil en een kleine briefing rond perstrips van ervaringsdeskundige Jens was het zover. Voor ik het wist, zat ik in een eerste klassewagon richting de stad van zalige zonden en groene geneugten.

Technologie… of mode?

Het evenement was helemaal anders dan ik verwacht had. Dat een smartwatch naast een stukje technologie een mode-accessoire is, was me even ontglipt.  Ik verwachtte een evenement vol bebrilde tech-experts, tech-talk en tech-workshops, maar werd verrast. Fossil nodigde meer dan 120 influencers en journalisten uit op een namiddag workshops rond lifestyle, mode en gezond leven, en hoe de modieuze horloge daarbij kan helpen. Naast het technologische aspect was er dus meer dan ruim plaats voor het stijl-aspect. Voor iemand als ik die het lef en de arrogantie bezit zichzelf stylish te noemen, was dat geen probleem.

horloges
Copyright: JD Photography

De niche van de journalisten was heel uitgebreid. Ik praatte met iemand van Men’s Health, Androidworld én Nina op één enkel evenement. De aanwezige influencers werden ingevlogen vanuit heel Europa. Nederlanders, Duitsers, Spanjaarden en Grieken waren maar een kleine greep uit het aanbod. Een internationale bende dus. Als bescheiden Belgje en first timer voelde ik me nog net een nagel groter dan Klein Duimpje.

Nadat het horloge werd voorgesteld, kregen we een een korte begeleiding om ze te linken aan onze smartphones. Handig voor mensen zoals ik die nog geen smartwatch hebben aangeraakt, want zo simpel was het uiteindelijk toch niet. Daarna begonnen de workshops. Allemaal waren ze gericht op lifestyle & fitness. Ik kon kiezen uit yoga, meditatie, koken, mindfulness. Bij veel van deze activiteiten kon de Fit-app van de smartwatch een goede ondersteuning bieden. Op het evenement waren er gezonde versnapering en drankjes voorzien. ik kon me daarbovenop laten schminken door professionele make-upartiesten. Of ik dat laatste ook deed, laat ik aan jouw verbeelding over.

En dan kwam het diner. Na de workshops zakten we af naar restaurant BAUT. Met alle uitheemse woorden op de menukaart werd ik niet veel wijzer van wat er precies op mijn bord lag, maar lekker was het zeker. Tijdens het diner werd de muziek verzorgd door Matija, een indie-band uit München. Volledig akoestisch en met een blokfluit(!?) speelden zij enkele van hun liedjes, die verbazend goed waren. Sindsdien zwerven ze rond op mijn Spotify-playlist.

Organisatie

Alles was tot in de puntjes voorbereid. Toen bij het aankomen in Amsterdam Centraal de shuttle naar het evenement niet meer bleek te rijden, konden we gewoon de taxi nemen. Die werd onmiddellijk terugbetaald bij aankomst. Die shuttledienst reed ons trouwens overal naartoe. Meerdere minibussen reden de aanwezigen van en naar het hotel en het diner. Ik werd bijzonder goed opgevolgd, haast gepamperd. Indien ik een nood of behoefte had, moest ik maar een vraag stellen aan een van de pr-mensen en werd dit voor mij opgelost. Dat Fossil dit voor ruim 120 mensen probleemloos liet verlopen, is best indrukwekkend.

Voor mijn mening over de smartwatch zelf zal je nog even moeten wachten. Die ben ik namelijk nog aan het uittesten. Van het evenement ben ik in ieder geval onder de indruk. Mijn eerste stappen zetten als journalist met een ‘professioneel tripje’ was een ervaring die naar meer smaakte. En ja, dat is een hint, lieve schoonbroer.

Diederik studeert Marketing aan de Karel de Grote Hogeschool in Antwerpen. Hij zet zijn eerste stappen als online redacteur bij Tech & Leven.
Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *