Verdieping

Is Oppo het nieuwe Huawei?

27 maart 2021

author:

Is Oppo het nieuwe Huawei?

Al enige tijd gaapt er een Huawei-vormig gat in de smartphonemarkt. Om uit te zoeken of Oppo dat kan opvullen, kijken we naar hun smartphones in het middensegment.

De één zijn dood… Je weet hoe dat gaat. Nu tegenwoordig koffietafels nog steeds een triestige bedoening zijn, is het zelfs zoeken naar mensen om de kist ten grave te dragen. Niet dat begrafenissen anders zulke fleurige feesten zijn, maar gedeelde smart, is natuurlijk halve smart.

Om maar te zeggen: Huawei heeft het nog steeds erg moeilijk met het leven na Android. Ze werken al ruim een jaar aan hun eigen OS – dat in realiteit weinig meer is dan een ‘fork’ van Android – en het brengt hen stilaan in een erg penibele situatie. Enerzijds zijn ze te goed, te groot en te sterk om ze af te schrijven, maar anderzijds verliezen ze dag na dag marktaandeel want, laat ons eerlijk zijn, de Europese consument zal niet snel uitwijken naar een nieuw besturingssysteem.

Opvulling of invulling?

We zitten dus met een gouden kans voor een ander smartphonemerk. De voorbije jaren ging alle aandacht naar Samsung en Apple, dan kwam Huawei erbij en werd die snel de grootste. Maar nu? Het echte marktleiderschap ligt opnieuw voor het grijpen. Samsung lijkt de logische kandidaat om dit weer op te nemen, maar het merk ondergaat dezelfde wetmatigheid die onder meer Google en Facebook ondergaan: wie groot is, verliest sympathie.

Plots was daar dan Oppo. Net als Huawei een Chinees bedrijf en met een al even groot en indrukwekkend portfolio. In ons land is het merk nog maar amper gekend, maar in de Aziatische markt was het al langer een belangrijke speler. Vorige week nog nam het zelfs het marktleiderschap op in thuismarkt China.

Huawei Watch GT2 Pro review: Meer van hetzelfde (hoera!)

Het ene Chinese bedrijf voor het andere, zou het zo simpel kunnen zijn? Ik wou weleens nagaan of Oppo de gedoodverfde opvolger is van Huawei en net zo’n imperium kan uitbouwen. Ik deed dat door een tijdje rond te lopen met de Oppo Reno4 5G. 

Met geslepen messen

Zelf ben ik een aanhanger van het geloof dat een smartphonemaker zijn waarde pas echt bewijst in het middensegment. Het is nergens zo competitief en moeilijk om je meerwaarde aan te tonen dan dit segment tussen 250 en (ongeveer) 500 euro. Er zijn zoveel goede toestellen dat opvallen erg moeilijk is. En laat ons eerlijk zijn: een topsmartphone bouwen is vandaag de dag al lang niet zo moeilijk meer.

Nee, een toptoestel heb je relatief eenvoudig samengesteld: je neemt van alles het beste, zet er een exuberant prijskaartje op en het verschil met de concurrenten valt pas met een microscoop te onderscheiden. Bij een middenklasser komt het daarentegen aan op balans zoeken, compromissen sluiten en vooral: vakkennis.

Oppo Reno4 5G

De Reno4-reeks van Oppo is er eentje die verschillende segmenten bestrijkt: van middensegment tot de onderkant van het hoge segment. Ondertussen doet Oppo zijn eigen toestellen hier zelf al concurrentie aan met de recent voorgestelde toestellen in de Find-reeks, maar het blijft niettemin een interessant geval om te bestuderen.

De Reno4 5G is bedoeld als kennismaking met het (voorlopig nog) onbestaande Belgische 5G-netwerk. Steeds meer merken brengen telefoons uit met 5G terwijl de consument het nog niet kan gebruiken, dus Oppo kan niet achter blijven.

Algemeen bekeken is het een prima, gebalanceerd toestel dat veel dingen goed doet, en eveneens compromissen sluit op andere gebieden. Het ligt goed in de hand, maar is groot. De software is minimaal en toch krachtig, maar langs de andere kant hier en daar met een hoek af. Zo moet je bijvoorbeeld beschikken over een grote dosis ochtendlijke precisie om de ‘snooze’-knop van je wekker te kunnen indrukken.

De vingerafdruksensor doet het prima voor deze categorie, de trilfunctie is fijnbesnaard en de snellaadtechnologie is voor een toestel van deze prijs haast ongeëvenaard. Langs de andere kant kregen we tijdens de testperiode een systeemupdate binnen en waren alle persoonlijke instellingen verwijderd, inclusief de vele vervelende appmeldingen die we standaard uitschakelen. De nachtfunctie van de camera voelt haast aan als best in class met volwaardige foto’s als resultaat, maar tegelijk is het vaak moeilijk om manueel scherp te stellen. 

Je voelt aan alles dat Oppo hard heeft gewerkt om balans te zoeken en op de juiste plek steken laat vallen. Daarmee bedoel ik dat ze weten waar ze compromissen kunnen sluiten. Een kunstje dat nog lang niet elke speler in het middensegment onder knie heeft.

De Oppo Reno4 5G kost je vandaag nog steeds 550 euro, maar voor die prijs krijg je min of meer exact wat je ervan zou (mogen) verwachten.

Wissel van de wacht?

We vroegen aan Oppo wat ze zelf vonden van hun introductie in onze markt, aan de hand van onder meer de Reno4-reeks. We kregen antwoord van Dries Cludts, PR-manager bij Oppo België:

“2020 was het jaar waarin we de basis hebben gelegd. We hebben ons lokaal verankerd met een kantoor in Brussel. Er werden samenwerkingen opgezet met alle belangrijke operatoren en retailers, en we hebben een volledig productportfolio uitgebouwd. Vandaag hebben we een aanbod beschikbaar in elk segment. In 2021 willen we nog verder uitbreiden, zowel wat betreft de omvang van het lokale team als onze aanwezigheid in de markt, en stappen we met een duidelijke boodschap naar de Belgische consument, zodat die weet wie Oppo is en waar we voor staan.”

Er leeft bij Oppo best een tevreden gevoel na een introductie zonder al te veel toeters en bellen. Het is alvast een stijlbreuk met hoe Huawei die introductie aanpakte: met veel geldingsdrang, erg veel marketing en een in your face-aanwezigheid. Bij Oppo doen ze het rustiger aan: gestaag de markt kennis laten maken met de vele producten en aantonen hoe ze de consument kunnen ondersteunen. Iets van een marathon in plaats van een sprint.

Ze willen duidelijk een langdurige aanwezigheid opbouwen in ons land, maar lijken daarbij niet erg gehaast. Lonkt dan het Motorola-probleem niet om de hoek? Gekend om zijn middenmoters, maar nooit echt in aanmerking komend wanneer het gaat over toptoestellen. 

Troefkaart

“Covid-19 zorgt er natuurlijk voor dat het vandaag uitdagend is voor een nieuwe speler op de markt, maar we geloven wel dat er potentieel is en de consument open staat om nieuwe merken te proberen. Dat zie je onder andere aan hoe snel we in landen als Spanje en Frankrijk marktaandeel hebben kunnen winnen, en we merken het ook lokaal. Van maand tot maand boeken we significante vooruitgang,” zegt Dries Cludts.

Hieruit komt de troefkaart voor Oppo al een beetje bovendrijven: in België is het dan geen groot, gekend merk, het beschikt wereldwijd wel over een van de grootste distributienetwerken op de smartphonemarkt. Wereldwijd is het merk immers al de vierde grootste speler (volgens Gartner). 

Dat geeft Oppo bij ons een groot voordeel: het kan zich profileren als kleine maar straffe speler die met interessante, sterk geprijsde producten het gat van hun concullega’s komt dichten. Ze scoren op vlak van sympathie (het underdoggegeven waar wij Vlamingen wel gevoelig voor zijn), terwijl ze toch kunnen terugvallen op een stevige machine die al op volle toeren draait.

Find X3 Pro

Wordt Oppo degene die Huawei uitdaagt en uiteindelijk overvleugelt? Dat is nog afwachten, maar de kans is niet min. Ze beschikken over een gelijkaardig portfolio, hebben eveneens een goed geoliede machine achter zich en ze kunnen terugvallen op vele jaren expertise. 

Binnenkort komen we terug met een uitgebreide review van de Oppo Find X3 Pro, hun nieuwste vaandeldrager. De eerste geluiden doen alvast vermoeden dat ze ook hier kunnen wedijveren met de grootste en bekendste merken op de Europese markten. 

Wat het verschil is tussen beide Chinese spelers? De aanpak. Huawei ging voluit voor die eerste stek, terwijl Oppo dat momenteel nog subtieler aanpakt. Of deze aanpak even succesvol zal blijken, komen we wellicht heel snel te weten.

Jens leeft op koffie en content, afhankelijk van wat hij het makkelijkst kan vinden. Overdag vertelt hij verhalen bij Phished, ’s avonds verliest hij zich in boeken, Netflix en de wondere wereld van progressieve muziek waar de normale mens nerveus van wordt. 's Nachts verwoest hij zijn Switch na een zoveelste ragequit omdat Football Manager moeilijk doet.
Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *