Verdieping

De (vreemde?) strategie van Samsung

7 december 2018

author:

De (vreemde?) strategie van Samsung

De volgende smartphone van Samsung in de middenklasse zal features krijgen die zelfs de vlaggenschepen nog niet hebben. Een (on)zinnige strategie of dé manier om de smartphone-oorlog te winnen?

Waarom koop je een absolute topsmartphone? Omdat je alles wilt krijgen dat de allerbeste smartphones op dat moment te bieden hebben. Je wilt een volledig pakket, een Ferrari, een Aston Martin DB5 met alle snufjes die Bond ook maar gehad heeft. Wat je niet wilt, is een zak chips die – zo blijkt pas achteraf – voor bijna de helft gevuld is met lucht.

Waarom koop je een smartphone uit de middenklasse? Omdat je een degelijke smartphone wenst die je heel lang trouw op je wenken zal bedienen, krachtig genoeg is om minstens twee jaar lang (de gemiddelde levensduur van een smartphone, geef maar toe) je favoriete apps te draaien. Een smartphone die degelijke foto’s maakt en toch geen stukken van mensen kost. Kortom, je wilt een degelijk toestel aan een degelijke prijs.

Goed, we hebben beide klassen gedefinieerd en de beweegredenen omschreven waarom je ze zou kopen. Now bear with me.

Hoe het altijd gaat

Wanneer een nieuw stukje technologie zijn intrede maakt in smartphoneland, verschijnt het altijd, àltijd, eerst op de duurste toestellen. Vingerafdrukscanners (nu weer onder het scherm), NFC, (snel) mobiel internet, wifi, een dubbele camera, een driedubbele camera, een vierdubbele camera,… (Je snapt mijn punt vast wel, ik kijk naar jou, Nokia.) Wanneer de technologie daar ingeburgerd is, volgt vervolgens een watervaleffect, tot ook de goedkoopste smartphones aan de beurt zijn voor dat nieuwe snufje – al is het ‘nieuwe’ er tegen dat punt al enkele jaren van af.

Het heeft geen zin om technologie, waar een gigantisch ontwikkelingsbudget in kroop, te installeren op een toestel dat je verkoopt voor een habbekrats (bij wijze van spreken, ik heb geen Trumpiaanse geldbronnen) en waar je maar een minuscule marge op kan pakken. Nee, je wilt als fabrikant eerst je investering terugverdienen op de duurdere modellen, zodat je daarna ook de lagere regionen kan inpakken.

Nu, in die lagere regionen zit vandaag wel nog steeds de grootste groeimarge. Groeilanden, denk aan China of heel wat landen in Afrika, zijn ideale afzetmarkten om goedkopere smartphones te slijten. Een kleine marge wordt een groot geheel als je er heel veel van kan verkopen. Logisch, toch?

Veroveren/heroveren

Daarom woedt al enkele jaren een verhitte strijd om de goedkoopste smartphoneklasse. Dat is meteen ook de reden waarom die goedkope toestellen tegenwoordig zo goed zijn. Neem nu Huawei: dat merk zette in op goede kwaliteit aan een betaalbare prijs. Heel veel kleine beetjes werden een groot geheel en langzaam maar zeker werkte dat merk zich op tot een van de grootste smartphonemerken ter wereld. Dat was alleen mogelijk omdat de vraag naar goedkope toestellen overal nog steeds zo groot is.

De reden waarom Samsung zijn nieuwste snufjes naar goedkope(re) regionen wil brengen, wordt je nu vast al duidelijk? Als een middenklasser snufjes aan boord heeft die je elders alleen bij de duurste modellen vindt, wordt dat een aantrekkelijke factor om toch maar voor die A8 te kiezen, in plaats van voor die Mate 20 Lite. Het wordt dan zowaar interessanter om een goedkoper toestel te kopen dan bijvoorbeeld de nieuwste Galaxy. Of toch als je net als ik een voorliefde hebt voor nieuwe, obscure features.

Samsung is koploper in het duurste segment, maar de meeste mensen kopen natuurlijk niet het duurste van het duurste. Nee, zij kopen liever in de middenklasse. En daar zwaait Samsung helemaal de plak niet. De nieuwe strategie, die ze in september zo aankondigden, is gericht op het veroveren (of is het heroveren?) van de lagere regionen. Te beginnen met de middenklasse. Vele kleine beetjes…

Infinity-O

Een mogelijke eerste poging wordt het nieuwe zogenaamde ‘Infinity-O’-scherm (zoals je ziet in het openingsbeeld, afkomstig van Ben Geskin). Samsung weigerde altijd halsstarrig om een notch op te nemen in zijn smartphones en met dit O-scherm volhardt het in de boosheid. Deze ‘O’ is namelijk geen echte inkeping, maar een kleine uitsnijding in het scherm voor de camera en meer niet. De Samsung A8 zou (naar het schijnt) de eerste smartphone worden met dit snufje.

Dat is een belangrijke evolutie vanwege drie redenen: het is een zeer opvallende feature (en geef toe: daar koop je zo’n toestel toch voor?), het betekent dat heel wat sensoren onder het scherm worden verstopt (ik ben geen Samsung-fan, maar dat is onwijs graaf en potentieel een kleine aardverschuiving op technologisch vlak) en bovenal: het toestel zal ‘zeer betaalbaar’ zijn – dit laatste kan je natuurlijk interpreteren naar je eigen budget.

Zou het echt?

Hoe betrouwbaar al deze informatie echt is, is natuurlijk afwachten tot we de eerste varianten van zo’n middenklasser zien opduiken. Andere bronnen delen namelijk even lustig renderbeelden van de mogelijke Samsung Galaxy S10 (of SX?) en daarop zien we toch ook vaak dat zogenaamde Infinity-O-scherm. En de A8 (de middenklasser in kwestie) heeft nog geen officiële lanceringsdatum. Het is dus nog afwachten of en hoe Samsung zijn nieuwe strategie in de praktijk zal omzetten. Samsung voert momenteel een nek-aan-nek-race met zichzelf, en deze jongen kijkt alvast uit naar het resultaat.

Jens leeft op koffie en content, afhankelijk van wat hij het makkelijkst kan vinden. Overdag vertelt hij verhalen bij Boek.be, ’s avonds verliest hij zich in boeken, Netflix en de wondere wereld van progressieve muziek waar de normale mens nerveus van wordt. 's Nachts verwoest hij zijn Switch na een zoveelste ragequit omdat Football Manager moeilijk doet.
Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *