Verdieping

Waarom en hoe Lenovo de tabletmarkt wil veroveren

7 februari 2020

author:

Waarom en hoe Lenovo de tabletmarkt wil veroveren

Zelfs de plooibare smartphone zal de tablet nooit kunnen verdringen op de consumentenmarkt, zegt Lenovo. Die discussie gingen we graag aan.

Tablets zijn dood, leve de tablets! Althans, dat zegt Serge Kamps, Product Marketing Manager Consumer Benelux bij Lenovo. De grootste computerfabrikant ter wereld levert al jaren puike tablets af in verschillende prijscategorieën. Zo waren ze bijvoorbeeld de eerste die tablets ging maken met een bolle zijkant die beter in de hand ligt. De uitklapbare kickstand hoort daar ook bij.

Maar heeft het nog wel zin, die tabletmarkt? Ikzelf ben een notoir criticus van deze productcategorie, zoals ik een half jaar geleden nog eloquent liet blijken. Bij Lenovo lieten ze zich daardoor niet van de wijs brengen en gingen ze het gesprek aan. 

Opnieuw groei

De tabletverkoop gaat al geruime tijd in dalende lijn. De voorbije maanden tonen cijfers van marktevaluatiebureau GFK echter dat in de Benelux opnieuw een kleine stijging op zit. 13% gemiddeld; in Nederland ligt het iets hoger dan in België. Lenovo bezit daarvan 12% marktaandeel. Is dat voldoende om enthousiast te worden van de tabletmarkt?

Serge Kamps – Lenovo

“We lopen al geruime tijd in op onze concurrenten,” zegt Kamps, “maar het blijft een uitdaging om de consument te overtuigen van een overstap naar ons merk. Apple laten we standaard weg uit de marktcijfers aangezien de mensen ‘vast’ zitten in dat ecosysteem. Wij moeten ons dus richten op Samsung, een merk waar veel mensen voor kiezen omdat ze het kennen van de smartphones.”

Speelt merkherkenning dan zo’n grote rol? “Jazeker,” zegt Kamps. “Mensen zijn op dat vlak makkelijk te doorgronden. De toptoestellen van Samsung doen het erg goed, krijgen veel lof, en dat straalt niet alleen af op hun tablets maar ook op hun midrangesmartphones. Ook al zijn die niet altijd beter dan die van concurrenten.”

Hoge bomen…

…vangen veel wind. Vraag maar na bij Huawei. Hun verkoopcijfers dalen vanwege de hele problematiek met de Verenigde Staten. Het is emblematisch voor de andere menselijke natuur: merken als Samsung en Huawei veroveren eerst gestaag marktaandeel, staan dan enige tijd aan de top van hun veld om dan plots de perceptie tegen te krijgen. 

Huawei: het einde (van een lang en zwaar jaar)

Net als de andere grote bedrijven van deze wereld hetzelfde lot ondergingen – denk maar aan Facebook, Google, Microsoft, Apple… Ooit de rocksterren van hun branche, nu de ‘oude garde’ die zich moet verdedigen.

Lenovo geldt momenteel als de grootste computerbouwer ter wereld en wil ook op de tabletmarkt heer en meester worden. Vreest Lenovo eenzelfde scenario? “Nee, want er is wel degelijk een verschil,” meent Kamps.

“De merken die je opnoemt, werden allen groots in een razendsnel tempo, met behulp van een agressieve marketingcampagne. Wij pakken het anders aan, subtieler. We bouwen vertrouwen op voor de lange termijn; zo veroveren we langzaamaan onze plek in plaats van als een komeet omhoog te schieten. Wij vrezen dat kantelpunt niet zo.”

Waar ligt de toekomst?

Ikzelf ben rotsvast overtuigd van het potentieel van tablets op de professionele markt, maar hoe zit dat met de consumentenmarkt? Betekent die markt veel voor Lenovo? Kamps: “Binnen ons bedrijf is de tablettak nog niet zo groot. De markt is zelf ook kleiner dan die voor bijvoorbeeld notebooks.

Is daar dan nog groeimarge? “Wij geloven van wel,” zegt Kamps. “Het grootste verschil van een tablet met een smartphone is natuurlijk de schermgrootte. 85% van de tabletmarkt bestaat uit varianten met een 10 inscherm, een pak groter dan de courante smartphonematen. Op termijn kunnen plooibare smartphones natuurlijk wel de concurrentie aangaan, maar de komende jaren zullen die alvast nog veel te duur blijken.”

“Met een tablet heeft de consument een heel betaalbaar alternatief waarmee hij makkelijk films en series kan nuttigen. Voor kinderen kopen ouders ook geen draagbare DVD-spelers meer, maar een kleine tablet. Het is geen verrassing dat we net voor elke vakantieperiode een piek zien in de verkoopcijfers.”

“Bovendien kunnen tablets nog heel wat beter worden, wat ook weer toegevoegde waarde creëert. Zo bouwen we bijvoorbeeld tablets met een ingebouwde beamer. Daarnaast speelt ook hier de evolutie van randloze schermen een steeds grotere rol, waardoor tablets aantrekkelijker worden: meer scherm in een kleinere behuizing.”

“Ten slotte proberen we tablets extra nut te geven. Mensen gebruiken hun tablet doorgaans slechts twee uur per dag. Door onze Yoga-tablets nu te gaan uitrusten met een ‘ambient mode’ wordt hij ook een hub voor de Google Assistant, waardoor hij ook een dienst kan bewijzen tijdens de overige uren van de dag.”

One size fits all

Zowel fabrikanten als consumenten zijn al jaren op zoek naar één toestel waarmee ze alles kunnen doen. Het verklaart deels de groei van onze smartphoneschermen, en tegelijk een beetje de daling in de tabletverkoop. Zal er ooit een toestel komen dat meerdere toestellen bezitten overbodig maakt?

Kamps: “We spreken er al lang over, hé? Maar tot dusver is er nog niemand in geslaagd. Volgens mij komt dat deels omdat mensen zich uiteindelijk te graag laten verleiden. Ze willen het beste, het nieuwste,… Soms moet het gewoon leuk zijn tegen een aanvaardbare prijs. Een nieuwe tablet die écht goed is, hoeft niet duur te zijn vandaag. Dus laten we ons verleiden.”

“Tablets vullen ons moderne gedrag goed aan. De verdere groei van Netflix, Youtube en andere streamingdiensten zullen de groei van tablets blijven ondersteunen. Bovendien zijn onze tablets nu eenmaal overtuigende verleiders. Dus nee, tablets zullen niet meteen verdwijnen. Wij geloven in een mooie toekomst, met kleuren die van het scherm spatten.”

Jens leeft op koffie en content, afhankelijk van wat hij het makkelijkst kan vinden. Overdag vertelt hij verhalen bij Boek.be, ’s avonds verliest hij zich in boeken, Netflix en de wondere wereld van progressieve muziek waar de normale mens nerveus van wordt. 's Nachts verwoest hij zijn Switch na een zoveelste ragequit omdat Football Manager moeilijk doet.
Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *